Tuesday, 28 May 2013

Nukilan.

JANGAN BUAT ORANG YANG MENCINTAIMU KECEWA..

1] Orang yang mencintai kamu tidak pernah mampu memberikan alasan kenapa dia mencintai kamu. Yang dia tahu di hati dan matanya hanya ada kamu satu-satunya.

 2] Walaupun kamu sudah memiliki teman istimewa atau kekasih, dia tidak peduli! Baginya yang penting kamu bahagia dan kamu tetap menjadi impiannya.

 3] Orang yang mencintai kamu selalu menerima kamu apa adanya, di hati dan matanya kamu selalu yang tercantik walaupun mungkin kamu merasa berat badan kamu sudah bertambah.

 4] Orang yang mencintai kamu selalu ingin tahu tentang apa saja yang kamu lalui sepanjang hari ini, dia ingin tahu kegiatan kamu.

5] Orang yang mencintai kamu akan mengirimkan SMS seperti ‘Selamat Pagi Cinta’,'Nur ~~~~~’, ‘Selamat Tidur’, ‘Take Care’, dan lain-lain lagi, walaupun kamu tidak membalas SMS-nya, kerana dengan kiriman SMS itulah dia menyatakan cintanya, menyatakan dalam cara yang berbeza,bukan “aku CINTA padamu”, tapi berselindung ayat selain kata cinta itu.

 6] Jika kamu menyambut hari tahun dan kamu tidak mengundangnya ke majlis yang kamu adakan, setidak-tidaknya dia akan menelefon untuk mengucapkan selamat atau mengirim SMS.

 7] Orang yang mencintai kamu akan selalu mengingat setiap kejadian yang dia lalui bersama kamu, bahkan mungkin kejadian yang kamu sendiri sudah melupakannya, kerana saat itu ialah sesuatu yang berharga untuknya.Dan saat itu, matanya pasti berkaca. kerana saat bersamamu itu tidak bisa berulang selalu.

 8] Orang yang mencintai kamu selalu mengingati setiap kata-kata yang kamu ucapkan, bahkan mungkin kata-kata yang kamu sendiri lupa pernah mengungkapkannya. kerana dia menyematkan kata-kata mu di hatinya,berapa banyak kata-kata penuh harapan yang kau tuturkan padanya, dan akhirnya kau musnahkan? pasti kau lupa, tetapi bukan orang yang mencintai kamu.

 9] Orang yang mencintai kamu akan belajar menggemari lagu-lagu kegemaran kamu, bahkan mungkin meminjam fon milik kamu, kerana dia ingin tahu apa kegemaran kamu - kesukaan kamu kesukaannya juga, walaupun sukar meminati kesukaan kamu, tapi akhirnya da berjaya.

 10] Kalau kali terakhir kalian bertemu kamu mungkin sedang selesema, atau batuk-batuk, dia akan sentiasa mengirim SMS atau menelefon untuk bertanya keadaan kamu - kerana dia bimbangkan tentang kamu, peduli tentang kamu.

 11] Jika kamu mengatakan akan menghadapi ujian, dia akan tanyakan bila ujian itu berlangsung, dan saat harinya tiba dia akan mengirimkan SMS ‘good luck’ untuk memberi semangat kepada kamu.

 12] Orang yang mencintai kamu akan memberikan suatu barang miliknya yang mungkin buat kamu itu ialah sesuatu yang biasa, tetapi baginya barang itu sangat istimewa.

 13] Orang yang mencintai kamu akan terdiam sesaat, ketika sedang bercakap di telefon dengan kamu, sehingga kamu menjadi bingung. Sebenarnya saat itu dia merasa sangat gugup kerana kamu telah menggegarkan dunianya.

 14] Orang yang mencintai kamu selalu ingin berada dekat dengan kamu dan ingin menghabiskan hari-harinya hanya dengan kamu.


15] Jika suatu saat kamu harus pindah ke daerah lain, dia akan sentiasa memberikan nasihat agar kamu waspada dengan persekitaran yang boleh membawa pengaruh buruk kepada kamu. dan jauh dihatinya dia benar-benar takut kehilangan kamu, pernah dengar ‘jauh di mata, jauh di hati?’

 16] Orang yang mencintai kamu bertindak lebih seperti saudara daripada seperti seorang kekasih.

 17] Orang yang mencintai kamu sering melakukan hal-hal yang SENGAL seperti menelefon kamu 100 kali dalam masa sehari. Atau mengejutkan kamu di tengah malam dengan mengirim SMS. Sebenarnya ketika itu dia sedang memikirkan kamu.

 18] Orang yang mencintai kamu kadang-kadang merindukan kamu dan melakukan hal-hal yang membuat kamu pening kepala. Namun ketika kamu mengatakan tindakannya itu membuat kamu terganggu dia akan minta maaf dan tak akan melakukannya lagi.

 19] Jika kamu memintanya untuk mengajarimu sesuatu maka ia akan dgn sabar walaupun kamu mungkin orang yang terbodoh di dunia!. bahkan dia begitu gembira kerana dapat membantu kamu. dia tidak pernah mengelak dari menunaikan permintaan kamu walau sesukar mana permintaan mu.

 20].Kalau kamu melihat handphone-nya maka nama kamu akan menghiasi sebahagian besar INBOX-nya. Dia masih menyimpan SMS-SMS dari kamu walaupun ia kamu kirim berbulan-bulan atau bertahun-tahun yang lalu. Dia juga menyimpan surat-surat kamu di tempat khas dan segala pemberian kamu menjadi benda-benda berharga buatnya.

 21] Dan jika kamu cuba menjauhkan diri daripadanya atau memberi reaksi menolaknya, dia akan menyedarinya dan menghilang dari kehidupan kamu, walaupun hal itu membunuh hatinya.

 22] Jika suatu saat kamu merindukannya dan ingin memberinya kesempatan dia akan ada menunggu kamu kerana sebenarnya dia tak pernah mencari orang lain. Dia sentiasa menunggu kamu.

 23] Orang yang begitu mencintaimu, tidak pernah memaksa kamu memberinya sebab dan alasan, walaupun hatinya meronta ingin mengetahui, kerana dia tidak mahu kamu terbeban dengan karenahnya. saat kau pinta dia berlalu,dia pergi tanpa menyalahkan kamu,kerana dia benar-benar mengerti apa itu cinta.


Cinta Allah Adalah Cinta Yang Kekal Abadi Selamanya

Thursday, 23 May 2013

Manusia itu tiada yang sempurna

"Manusia itu tiada yang sempurna"
Kita boleh lihat dari luaran menilai sesuatu atas dasar fizikal.Bila kita lihat blog2 orang kita merasakan seperti dia sempurna.Tapi cubalah kita berada di tempatnya baru kita sedar betapa byk kekhilafan yang ada.Kita tak sempurna,cuma kita manusia yang belajar untuk menjadi sempurna.

Kadang susah bila kita menulis dan orang mengenali kita.Lebih mudah rasanya menjadi anonymous.Serba salah takut yang kita tulis dirasakan menuju pada seseorang.Sedangkan ape yang ditulis adalah sekadar pengongsian ilmu sedikit sebanyak supaya memanfaat pada orang lain yang membacanya.

Sewaktu perjalanan aku pulang ke kampung halaman bersama seorang teman,sahabatku bertanya "Kita ada problem lah awak"."Problem ape ye??"."Kawan kita,dia tengah sedih"."Kenapa??"."Pakwe dia bertunang dgn orang laen.Awak ape kita nk wat ye??".Aku diam sejenak.Tak tahu nak berkata apa.Serasa aku bukanlah orang yang sepatutnya untuk memberi nasihat."Apa yang kita mampu buat.Kena bersabar dan banyak berdoalah"."Tapi masalahnya besar"."Maksudnya??"."Kawan kita dah terlanjur".Tergamam sekejap.Tak tahu nk bagi reaksi yang bagaimana."Kalau kawin salu nk yang baek2 je".Aku masih lagi diam,tak tahu bagaimana mahu memberi respon.sambungnya lagi "Kenapa ye,laki yang tak baek tp dapat pmpan yg baek.Selalu mcm tu".

Kali ni aku menjawab"Macam mana awak begitu yakin yang lelaki tu mendapat perempuan yang baek??".
"Sebab dia tinggalkan kawan kita"."Percaya tak janji Allah,laki yang baek untuk perempuan yang baek dan lelaki yang tak baek untuk perempuan yang tak baek"."Percaya..tapi.....".

"Setiap perbuatan manusia walau sebesar zarah pun akan dinilai oleh Allah.Bagaimana dia akan mendapat orang yang baek jika dia sanggup menganiaya orang laen.Kebaekan manusia terletak dihati.Hanya Allah yang dapat menilai hati dan iman seseorang itu.Kita mungkin rasa sekarang yang laki itu beruntung walau tak baek tapi dapat orang yang baek tapi adakah kita tahu apa yang akan berlaku mungkin 10 tahun akan datang.Berkat ke perkahwinan yang dimulai dengan penganiyaan pada orang lain"."Betul jugak kan.Tak terfikir".

"Bagi kita yang penting sekarang bukan soal laki itu mempunyai orang lain tapi adakah membe awak tu dah betol2 bertaubat.Kalau belum buatlah taubat nasuha.Kalau didunia Allah tetapkan hukuman bagi orang yang berzina 100 kali sebatan apatah lagi di akhirat.Soal hukuman tu urusan Allah.Kalau kita yakin Allah selalu bersama dgn kita,rasa dianiaya itu takkan menjadi satu isu.Bukan ke Allah tu yang maha menghakimi".

"Hukuman dari ALlah itu boleh jadi dalam pelbagai bentuk.Tiada ketenangan hati.Rumah tangga tunggang langgang.Sukar mendapat rezeki.Anak2 yang tak mendengar kata.Tiada cahaya mata.Itu baru di dunia belum lagi di akhirat.Bukanlah bermaksud untuk kita mendoakan yang tidak baek.Tapi supaya kita sedar kita cuma hambanya dan urusan menghakimi adalah urusan Allah.Dan jika kita yakin itu,rasa dianiayai takkan pernah timbul".

"Orang yang bertaubat itu boleh jadi orang yang lebih baek dari orang yang tak melakukan dosa.Mengapa?.Kerana mungkin bila kita rasa tidak melakukan dosa kita berada di ruang comfort zone.Tiada penyerahan yang sepenuhnya meminta kemaafan dari Allah.Dan boleh jadi kita merasa kita tidak melakukan dosa tapi bila ditimbang2 dosa kita melebihi dosa orang y melakukan dosa.Jadi apa pun mintalah ampunan dari Allah.Allah itu maha pengampun "."Bagaimana ye kalau kita nak tahu laki tu dah bertaubat"."Hanya Allah yang tahu.Allah yang tahu akan hati manusia itu.Tapi sudah tentu2 orang yang bertaubat tidak akan meninggalkan orang lain sebegitu.Jika seseorang itu lebih membuat sesuatu demi kepentingan diri dan meninggalkan seorang perempuan tanpa membela maruah perempuan tersebut, adakah boleh dikira lelaki itu telah bertaubat?.Sedangkan rasulullah sendiri mengahwini janda2 untuk memelihara maruah seorang perempuan tanpa kepentingan diri sendiri,apatah lagi jika ianya dari perbuatan sendiri  "

Itulah sedikit sebanyak perbualan aku dengan seorang sahabat.Tidak dinafikan di akhir zaman ini terlalu ramai wanita yang menjadi mangsa sebegini.Ambillah iktibar.Mintalah perlindungan dari Allah.Dan satu lagi kisah yang ingin aku kongsikan iaitu pengalaman salah seorang profesor aku.Kisah seorang wanita yang telah bertaubat dan ganjaran yang Allah kurniakan pada beliau.

Melihat perwatakan beliau tidak akan seorang pun yang dapat mengagak pengalaman pahit yang pernah beliau alami.Seorang pensyarah bergelar profesor,mempunyai rumah dan kereta yang agak mewah.Suami yang sangat romantis bagiku.Anak2 yang comel.Wajah yang sentiasa tersenyum.Tapi siapa sangka suami yang sekarang adalah suami yang kedua.

Beliau menceritakan bagaimana beliau dahulu seorang yan liar dan tidak mendengar kata ibu bapa.Beliau berkenalan dengan seorang jejaka bangsa lain yang bukan beragama islam.Tapi kerana cinta beliau mengahwini lelaki itu walaupun tanpa persetujuan ibu bapa.Saat beliau di US semasa menyambung master disana dan setelah dikurniakan anak yan kedua,suaminya berpaling arah.Lagi2 apabila tinggal di negara asing,suaminya mula menunjukkan belang.Beliau diceraikan.Dengan hanya bantuan scholar untuk membesarkan anak2 sudah tentu ianya tidak mencukupi.Beliau menceritakan bagaimana masa itu susu anak habis dan beliau terpaksa menikat perut.Dan malam itu beliau menunaikan solat nisfu syaaban berdoa memohon pertolongan dari Allah.Keesokannya beliau berjalan tanpa arah tujuan untuk mencari makanan,tiba2 datang seorang yang tak dikenali memberi duit pada beliau.Ketika itu rasa kesyukuran yang tidak terhingga dipanjatkan pada Allah.

Setelah membeli susu,sekali lagi beliau berjalan.Tiba2 beliau terjumpa satu kertas yang menawarkan perkerjaan sebagai pengajar dan kebetulan ianya bertarikh pada hari itu.Beliau terus pergi untuk ditemuduga dan yang amat mengejutkan hanya beliau sahaja yang datang untuk ditemuduga.Akhirnya beliau mendapat perkerjaan tersebut.

Dan yang paling mengharukan aku,pabila beliau bercerita bagaimana beliau merasa susah untuk membesarkan anak2 tanpa kehadiran suami.Dan lai sekali dimalam nisfu syaaban beliau meminta agar dikurniakan seorang suami yang dapat menjaga beliau dan anak2.Dan sesungguhnya Allah itu maha pengasih pada hambanya.Selang beberapa bulan beliau dipinang oleh seorang jejaka yang berusia 26 tahun yang kini menjadi suaminya.Suami yang sangat romantis bagiku sedangkan pada masa itu beliau sudah mencecah 40 tahun.Bayangkan perbezaanya.Sesungguhnya ketika kita meminta yang terbaek,Allah akan memberi yang lebih baek.Dan itulah sebaek ganjaran pada orang2 yang bersabar.Semoga ianya menjadi iktibar kpd kita.

Wallahualam "


entri ni aku shre dri saudari pemilik blog yg bernama Nur .., bnyk moral :) thanz !
Cinta Allah Adalah Cinta Yang Kekal Abadi Selamanya

Wednesday, 22 May 2013

UiTM DiHATIKU -










Salam dan Selamat Sejahtera

Entriku kali ni khas buat semua warga UiTM dihatimu. sebab dah lama sgt aku menyepi sejak masuk UiTM DUNGUN 2012..dh la masuk lambat 2bulan gara2 nak masuk kadet pilot punya pasal . tup tup interview gagal ..teruskannn lgik, yelah, mana nak cari lagi universiti dlm Malaysia ni yg duduk betol2 kt tepi pantai kan..,Bila disebut nama UiTM ramai yang akan pandang-pandang jeling-jeling dengan kita. MENGAPA? Kerna UiTM Universiti Teknologi MARA Universiti khas untuk BUMIPUTERA sahaja.

Aku berbangga menjadi salah seorang mahasiswa UiTM malah sudah 1/2tahun aku di UiTM sejak tahun 2012 aku menjejakkan kaki di kampus Dungun. Pelbagai memori yang terlintas dibenak fikiranku yang ingin ku kongsi bersama-sama rakan beliaku sekalian. Suka dukaku sebagai mahasiswa menempuh dugaan yang luas .pernah d gelar YB,DATO',bajet HOT, retis, dan pernah kene maki juge.

wa tkde idea..,emm Minggu Destini Siswa pasti ada dalam ingatan semua mahasiswa baru yang mendaftar di UiTM. Minggu Destini Siswa ataupun lebih dikenali sebagai MDS. Mungkin bagi kalian minggu ini hanya pengalaman seminggu sahaja yang wajib ditempuhi oleh setiap warga baru UiTM.,

Time awal sem lepas,Disini dapat kulihat pelbagai ragam pelajar baru dan keluarga ketika hadir buat kali pertama di Menara Gading. Betapa gembiranya wajah ibu bapa, sanak saudara, adik beradik sahabat handai pada hari pertama mereka di UiTM.

Adakah  semua tahu bertapa abang-abang dan kakak-kakak Pembantu Mahasiswa bersekang mata, menahan lapar, mengerahkan kudrat dalam menyediakan segala persiapan untuk menjayakan MDS ini? Memastikan semua perjalanan program bergerak dengan lancar tanpa sebarang masalah demi memastikan anda-anda semua pelajar baru dan ibu bapa mendapat layanan sama rata.Disini bukan aku ingin mengungkit atau mengata kerna aku juga pnah dimarah dimaki oleh ibu bapa penjaga anda yang tidak sabar dan terlalu ego menunjukkan mereka ada status dan perlu dilayan 'extra' berbanding yang lain.

Walaupun yang demikian , keinginan untuk berbakti kepada UiTM tidak pernah pudar di kalangan teman-temanku. Mereka tetap kental berdiri teguh di barisan hadapan dalam menjayakan segala program di UiTM. Semoga kalian rakan beliaku menyambung tradisi kepimpina dan akan terus menabur bakti dan menyambung kegemilangan UiTM dihatiku . Selamat Datang Adik Adik

Salam ikhlas dariku warga UiTM dulu kini dan selamanya 




Cinta Allah Adalah Cinta Yang Kekal Abadi Selamanya

Dilema Pelajar repost balik

Setiap orang inginkan kejayaan tetapi disebalik kejayaan pasti ada kegagalan.Yang berjaya akan meneruskan cita-cita mereka dan mendapat IPT atau Kos yang mereka minati.Bagi yang gagal,bagaimana pulak?adakah mereka tidak dapat melanjutkan pelajar?adakah mereka tidak akan dapat kos yang mereka minati?Pasti perkara ini akan bermain difikiran adik-adik yang baru ambil keputusan SPM nanti.
Bagi yang berjaya dalam SPM 2013 ,saya ucapkan tahniah atas kejayaan yang anda kecapi.Bagi yang gagal mendapat apa yang sepatutnya janganlah anda bersedih atau berputus asa.Tuhan telah menjanjikan kepada kita ,Allah takkan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaumnya sendiri yang mengubahnya.Ini jelas menunjukkan bahawa sekiranya kita berusaha kita pasti akan berjaya.bezanya adalah usaha dan masa.Mungkin SPM ini bukan milik anda.Mungkin kejayaan itu akan menyusul ketika anda berada di Universiti kelak.Insya-Allah.

Saya Nak Jadi Doktor Tetapi Keputusan Saya Tak Dapat Straight A.

Semua orang pasti menanam cita-cita untuk menjadi Doktor terutamanya mereka-mereka yang belajar di Sekolah Berasrama Penuh(SBP) atau Maktab Rendah Sains Mara(MRSM).Malangnya tidak semua yang boleh mengecapinya dan hanya segelintir sahaja yang akan berjaya ditawarkan melanjutkan pengajian dalam bidang kedoktoran.Bagaimana dengan yang lain?yang dapat 8A 1B?7A 2B?Adakah peluang mereka sudah tertutup?
Jawapannya tidak.Bagi mereka yang benar-benar ingin menjadi Doktor,korang boleh masuk ke Matrikulasi terlebih dahulu.Ambil kos Sains Tulen dan score baik-baik selama 1 tahun korang belajar di Matrik ini.Jangan main-main dan Insya-Allah,sekiranya korang mendapat 4 flat,korang pasti akan mendapat peluang untuk mengambil bidang kedoktoran.Lagipun di metrik,korang hanya akan belajar  3 subjek sahaja.(kalau tak silap lah)

Saya Dapat Rendah Je SPM.Saya Tak Boleh Masuk IPT Ke?
Sekiranya korang gagal dalam permohonan UPU disebabkan result SPM korang tak sesuai dengan kos yang korang minta,korang jangan putus asa.Korang buat rayuan semua.Tetapi kali ini korang pastikan kos yang korang nak mintak itu sesuai dengan keputusan korang itu.Jangan pulak korang dapat 3A tetapi korang minta Asasi Sains atau Medik.Memang korang takkan dapatlah.
So sebelum korang klik button hantar tu,pastikan korang fikir masak-masak dahulu.”Kos ini sesuai tak dengan keputusan aku ni?”,Kalu korang dah rasa sesuai dan berpuas hati,barulah korang klik button hantar tu.Ingat jangan tersilap pilih pulak ye.

Rayuan dah Buat Tetapi Saya Masih Gagal Dalam Permohonan.Apa Yang Perlu Saya Buat?
Masalah ini pasti akan timbul nanti.Walaupun korang dah buat pilihan mengikut keputusan SPM korang tetapi masih tidak ditawarkan ke IPT.Ini mungkin disebabkan universiti yang anda pohon itu sudah mencukupi koata yang diperlukan.Katakan UPM tawarkan 500 kekosongan tetapi anda merupakan orang yang ke 501 yang terdapat didalam senarai.So anda diklasifikasikan sebagai gagal.
Jadi cara nak atasinya adalah dengan memilih Universiti yang menawarkan syarat yang longgor dan koata yang banyak.Contohnya UiTM.UiTM adalah universiti yang paling mudah untuk korang dapat tetapi ada syaratnya dimana korang kena pastikan yang korang memilih UiTM sebagai pilihan pertama korang.So barulah senang nak dapat tawaran ke IPT.Betul tak?

Tak Tahu Nak Pilih Kos Apa!
Ini pun salah satu dilema yang akan berlaku kepada para pelajar lepasan SPM iaitu tak tahu nak pilih kos apa.”Aku nak ambil kos apa ni?”"Aku ini minat ke kos ini?”,”Kos ini macam best je”..Macam-macam yang bermain difikir anda kan.Okay relax,jangan gelogoh.Mula-mula korang cari dulu maklumat mengenai kos yang korang nak pilih.Search je kat Google tu.Banyak tempat-tempat yang boleh dijadikan rujukan.Korang tengok silibus yang ditawarkan dan tengok peluang kerjaya daripada kos yang korang nak ambil tu.Kalau rasa berkenan dan berminat,korang pilih lah kos itu.

Nak Masuk Matrik Atau Universiti?
Ini juga akan menjadi masalah kat budak-budak lepasan SPM nanti.Macam saya jugak lah dulu.Nak masuk matrik atau Universiti terus.Ia ada kelebihan dan kekurangan masing-masing.Sekiranya korang nak masuk Universiti terus,ini bermakna anda akan ambil diploma.Kalau diploma jangka masanya dalam 3 tahun jugak lah.Kalau korang masuk Matrik,korang hanya perlu belajar 1 tahun dan terus sambung ke ijazah.So korang dah jimat 2 tahun kat situ.Tetapi belajar di Matrik bukan lah semudah yang disangka..haha..bukan nak takutkan korang lah =P
Okaylah,cukuplah setakat ini dulu,Nanti kita kongsikan lagi masalah-masalah atau dilema yang sering berlaku kepada pelajar lepasan SPM ini.=)
Cinta Allah Adalah Cinta Yang Kekal Abadi Selamanya