Posts

Showing posts from 2013

Bismillahirahmanirrahim

Tarikh 25 NOVEMBER 2013(ISNIN) bersamaan 21 Muharram 1435,Usia ku meningkat lagi satu angka. Maka berubahlah angka disebelah kanannya. Maka juga,terjawablah persoalan korang semua berapa umurku yang sebenar benarrrnya . usia semakin meningkat,semakin tua,semakin matang dan semestinya itu berturutan dengan pemikiran yang lebih matang,ku harus tingkatkan kualiti hidup ke arah yang lebih baik. Sepanjang kehidupan aku di kala usia 18tahun yang lepas,banyak pahit manisnya. Yang manis akan disimpan dan yang pahit akan dijadikan pengajaran yang mendalam buat ku.
Pada usia yang menuju kedewasaan ini pelbagai ceritera hidup,sejarah(kenangan) ,PENGALAMAN telah pun terlakar .samaada manis ataupun pahit sama-samalah kita menelannya.Jika ia pahit namun penawar baki racun usah dibiarkan ia terbuang begitu sahaja.. seperti sahabat ku pernah berkata kepadaku setiap perkara yang kita lalui pasti ianya adalah kelebihan untuk diri kita ,jangan sesekali katakan bahawa ia adalah malapetaka atau titik hitam…

Nasyid Fatamorgana

...........................................................
Sudah menjadi lumrah kehidupan di dunia 
Cabaran dan dugaan mendewasakan usia 
Rintangan dilalui tambah pengalaman diri 
Sudah sunnah ketetapan ilahi 

Deras arus dunia menghanyutkan yang terleka 
Indah fatamorgana melalaikan menipu daya 
Dikejar dicintai bak bayangan tak bertepi 
Tiada sudahnya dunia yang dicari 

Begitu indah dunia siapa pun tergoda 
Harta pangkat dan wanita melemahkan jiwa 
Tanpa iman dalam hati kita kan dikuasai 
Syaitan nafsu dalam diri musuh yang tersembunyi 

Pulanglah kepada tuhan 
Cahaya kehidupan 
Keimanan ketaqwaan kepadanya 
Senjata utama 

Sabar menempuh jalan tetapkan iman di hati 
Yakinkan janji tuhan syurga yang sedia menanti 
Imanlah penyelamat dunia penuh pancaroba 
Hidup akhirat kita kekal selamanya

MELAYU

Image
"MELAYU....
Dewasa ini, kita sering berbalah,
berbalah meninggalkan perjuangan utama,
tahukah engkau bahawa nama melayu adalah nama yang agung,
nama yang disemat dengan darah raja.

hatiku tersinggung bagai dihiris sembilu,
nama melayu kini diumpama sesuatu yang layu..
ME-Layu, bermaksud bahawa bangsa ini akan jatuh,
jatuh kecundang hingga muka menghadap bumi,
dipijak dan di caci oleh bangsa-bangsa lain.

tidak kah kau sedar wahai kaumku,
bangsa-bangsa lain sedang menjatuhkan kita,
menundukkan kita dengan perpecahan ini,
mereka semua bersatu dibawah satu rumpun,
kita pula saling berbalah, memburukkan satu sama lain,

ingatlah kaumku,
jika kita ingin menjadi bangsa yang berjaya,
kita harus mengubah persepsi kita,
ubah pemikiran ini supaya lebih matang,
lebih terbuka, lebih bersifat positif,

keluarlah kaum ku,
keluar dari kepompong yang sama,
keluar dari bawah tempurung ini,
tempurung dan kepompong yang menyekat kita dari maju,
iaitu, pemikiran kolot bangsa kita sendiri.

hidup MELAYU,
hidup BANGSAKU,
majulah BA…
Bismillahirahmanirrahim.....,

Wahai anak merdeka yang bertuah
Janganlah kamu buta sejarah
Perjuangan merdeka ayahmu tiada berdarah
Nampaknya mudah hakikatnya susah

Wahai anak merdeka
Kamu sekarang begitu juah
Silap sikit mula menerjah
Mudah sungguh berpaling tadah
Mendabik dada mencampak maruah

Wahai anak merdeka yang bertuah
Tiada kira apa bangsamu
Tika sedar sudah bersatu
Kini mulai melontar batu
Kerna minda sudah membeku

Wahai anak merdeka
Di mana akhlakmu tika bersuara
Bertindak tanpa akal dan minda
Sedang sijilmu panjang berjela

Wahai anak-anak merdeka kini
Tanpa sedar mindamu ditakhluki
Penyerang minda tiada henti
Dengan tujuan satu yang pasti
Meletak maruah bangsamu di telapak kaki

Wahai anak merdeka
Jangan kamu merasa selesa
Dengan kemewahan di depan mata
Bangunlah, berjuanglah, sehingga kamu mula percaya
Betapa pentingnya menegak kembali maruah bangsa

Sedarlah kamu anak merdeka
Wasiat ayahmu harus dijaga
Sebelum kembali porak peranda
Sebelum bangsamu berkubur tak bertanda
Sebelum perjuangan alif, ba, ta mu m…

Nukilan.

JANGAN BUAT ORANG YANG MENCINTAIMU KECEWA..
1] Orang yang mencintai kamu tidak pernah mampu memberikan alasan kenapa dia mencintai kamu. Yang dia tahu di hati dan matanya hanya ada kamu satu-satunya.
 2] Walaupun kamu sudah memiliki teman istimewa atau kekasih, dia tidak peduli! Baginya yang penting kamu bahagia dan kamu tetap menjadi impiannya.
 3] Orang yang mencintai kamu selalu menerima kamu apa adanya, di hati dan matanya kamu selalu yang tercantik walaupun mungkin kamu merasa berat badan kamu sudah bertambah.
 4] Orang yang mencintai kamu selalu ingin tahu tentang apa saja yang kamu lalui sepanjang hari ini, dia ingin tahu kegiatan kamu.
5] Orang yang mencintai kamu akan mengirimkan SMS seperti ‘Selamat Pagi Cinta’,'Nur ~~~~~’, ‘Selamat Tidur’, ‘Take Care’, dan lain-lain lagi, walaupun kamu tidak membalas SMS-nya, kerana dengan kiriman SMS itulah dia menyatakan cintanya, menyatakan dalam cara yang berbeza,bukan “aku CINTA padamu”, tapi berselindung ayat selain kata cinta itu.
 6] …

Manusia itu tiada yang sempurna

Image
"Manusia itu tiada yang sempurna"
Kita boleh lihat dari luaran menilai sesuatu atas dasar fizikal.Bila kita lihat blog2 orang kita merasakan seperti dia sempurna.Tapi cubalah kita berada di tempatnya baru kita sedar betapa byk kekhilafan yang ada.Kita tak sempurna,cuma kita manusia yang belajar untuk menjadi sempurna.

Kadang susah bila kita menulis dan orang mengenali kita.Lebih mudah rasanya menjadi anonymous.Serba salah takut yang kita tulis dirasakan menuju pada seseorang.Sedangkan ape yang ditulis adalah sekadar pengongsian ilmu sedikit sebanyak supaya memanfaat pada orang lain yang membacanya.

Sewaktu perjalanan aku pulang ke kampung halaman bersama seorang teman,sahabatku bertanya "Kita ada problem lah awak"."Problem ape ye??"."Kawan kita,dia tengah sedih"."Kenapa??"."Pakwe dia bertunang dgn orang laen.Awak ape kita nk wat ye??".Aku diam sejenak.Tak tahu nak berkata apa.Serasa aku bukanlah orang yang sepatu…

UiTM DiHATIKU -

Image
Salam dan Selamat Sejahtera

Entriku kali ni khas buat semua warga UiTM dihatimu. sebab dah lama sgt aku menyepi sejak masuk UiTM DUNGUN 2012..dh la masuk lambat 2bulan gara2 nak masuk kadet pilot punya pasal . tup tup interview gagal ..teruskannn lgik, yelah, mana nak cari lagi universiti dlm Malaysia ni yg duduk betol2 kt tepi pantai kan..,Bila disebut nama UiTM ramai yang akan pandang-pandang jeling-jeling dengan kita. MENGAPA? Kerna UiTM Universiti Teknologi MARA Universiti khas untuk BUMIPUTERA sahaja.
Aku berbangga menjadi salah seorang mahasiswa UiTM malah sudah 1/2tahun aku di UiTM sejak tahun 2012 aku menjejakkan kaki di kampus Dungun. Pelbagai memori yang terlintas dibenak fikiranku yang ingin ku kongsi bersama-sama rakan beliaku sekalian. Suka dukaku sebagai mahasiswa menempuh dugaan yang luas .pernah d gelar YB,DATO',bajet HOT, retis, dan pernah kene maki juge.
wa tkde idea..,emm Minggu Destini Siswa pasti ada dalam ingatan semua mahasiswa baru yang mendaftar di Ui…

Dilema Pelajar repost balik

Setiap orang inginkan kejayaan tetapi disebalik kejayaan pasti ada kegagalan.Yang berjaya akan meneruskan cita-cita mereka dan mendapat IPT atau Kos yang mereka minati.Bagi yang gagal,bagaimana pulak?adakah mereka tidak dapat melanjutkan pelajar?adakah mereka tidak akan dapat kos yang mereka minati?Pasti perkara ini akan bermain difikiran adik-adik yang baru ambil keputusan SPM nanti.
Bagi yang berjaya dalam SPM 2013 ,saya ucapkan tahniah atas kejayaan yang anda kecapi.Bagi yang gagal mendapat apa yang sepatutnya janganlah anda bersedih atau berputus asa.Tuhan telah menjanjikan kepada kita ,Allah takkan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaumnya sendiri yang mengubahnya.Ini jelas menunjukkan bahawa sekiranya kita berusaha kita pasti akan berjaya.bezanya adalah usaha dan masa.Mungkin SPM ini bukan milik anda.Mungkin kejayaan itu akan menyusul ketika anda berada di Universiti kelak.Insya-Allah.

Saya Nak Jadi Doktor Tetapi Keputusan Saya Tak Dapat Straight A.

Semua orang past…